in het kort
In Nederland hebben meer dan 2 miljoen mensen een beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, blind, doof, of hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking. Ook door vergrijzing zal het aantal gebruikers met een beperking verder toenemen.
Daarom gaat vanaf 2025 de European Accessibility Act in. De toegankelijkheidseisen waar de overheid al aan moet voldoen, gaan dan ook gelden voor veel andere ondernemingen en (semi)publieke organisaties. Want de praktijk leert dat digitale producten niet vanzelf toegankelijk worden gemaakt.
In deze training ga je aan de slag met inclusive design. En dat is meer dan alleen gebruiksvriendelijkheid van websites en platformen. Je leert hoe je het ontwikkelproces verbetert en rekening houdt met beperkingen. Niet alleen middels vormgeving, maar ook met beeldkeuze, taalgebruik en zelfs algoritmes.
Inclusive design is niet nieuw - de methode is al jaren in ontwikkeling. In deze training maak je ‘m je snel eigen door het toepassen van best practices en je bewust te zijn van de richtlijnen. Op die manier bereik je een breed mogelijk publiek met jouw service, product, website of applicatie - en ben je voorbereid op de nieuwe wet.
Dit levert de training jou op
- Je stapt in de schoenen van mensen met een beperking en ervaart zelf welke impact digitale toegankelijkheid kan hebben.
- Je ontdekt het belang van inclusive design en welke creatieve business cases je kunt toepassen.
- Je leert hoe je een toegankelijkheidsplan kunt opstellen.
- Je leert over de belangrijkste richtlijnen de WCGA (Web Content Accessibility Guidelines) en de European Accessibility Act.
- Je ontdekt welke best practices en tools je kunt toepassen en hoe je gedurende het hele ontwikkelingsproces rekening houdt met deze principes.
Voor wie
Deze training is waardevol voor teams die een zo’n breed mogelijk publiek willen bereiken. Of als je geïnteresseerd bent om te ontdekken welke business case inclusive design kan bieden.
Deelnemers zijn bijvoorbeeld:
- UX Designers
- Communicatieprofessionals
- Product owners
- Productteams
- Propositiemanagers
- Marketeers
praktisch
ONS stappenplan
Intake
Voordat we aan de slag gaan willen we een goed beeld krijgen van de ambities, op basis hiervan stellen we de training samen.
We maken een planning waarin we de een datum prikken, het huiswerk opstellen en een kostenplaatje maken.
Trainen
Eerst ga je zelfstandig aan de slag met opdrachten die we tijdens de training zullen bespreken.
Samen met collega’s ga je werken met nieuwe methodieken, processen en leer je deze nieuwe vaardigheden toe te passen in je werk!
Na het volgen van de training ga je het in de praktijk waar maken middels de ‘learning to tasks-methode’.
Nazorg
Daarna maken we de balans op, hoe gaat het, en hoe kunnen we het leerplan verder ontwikkelen?