Co-creëren met je doelgroep
De beste oplossingen bedenk je niet vóór je doelgroep, maar mét je doelgroep. Simple as that. De vraag is alleen: hoe doe je dat? In deze training leer je jouw doelgroep actief bij het ontwerpproces te betrekken en voor gedeeld eigenaarschap te zorgen. Van interviews en focusgroepen tot prototyping en validatie.
in het kort
Onze doelgroep beweegt en verschuift. Daarop wil je je product of dienst aanpassen. Maar als het om onze doelgroep gaat, luisteren we vaak naar ons onderbuikgevoel. Terwijl: als je je doelgroep actief blijft spreken, weet je waar de doelgroep écht mee geholpen is. Geen verrassing dus dat co-creatie de afgelopen jaren populair is geworden. En dan niet alleen vanwege het IKEA-effect, maar ook omdat de betrokkenheid van je doelgroep helpt om andere invalshoeken te benutten en echt te kunnen vernieuwen.
Een product of dienst ontwikkelen dat écht waarde toevoegt, creëer je dus door samen te werken met de mensen die er gebruik van maken. Denk aan partners, experts, klanten, dwarsdenkers of misschien zelfs wel concurrenten. Tijdens deze training leer je hoe je jouw doelgroep een podium geeft, hoe je deelnemers in hun kracht zet en creatief laat meedenken over jouw idee. Maar voordat je een doelgroep kunt betrekken moet je eerst weten wie je huidige doelgroep is, en wie de ideale doelgroep zou kunnen zijn.
Daarvoor kijken we naar verschillende persoonlijkheidstypen. Ook staan we stil hoe je deze verschillende typen met elkaar samenbrengt en hoe je dat faciliteert. Na deze training kun je co-creatie dus in de praktijk brengen.
Dit levert de training jou op
- Je leert welke soort co-creatieve methodieken er zijn, en wat de voordelen zijn van dit proces.
- Je leert jouw doelgroep identificeren aan de hand van persoonlijkheidstypen.
- Je ontdekt welke mensen je wilt verzamelen en hoe je een co-creatief proces begeleidt als facilitator.
- Je leert open te staan voor kritiek en met deze feedback om te gaan.
- Je leert vragen en methodieken toe te passen waarmee je het creatief vermogen aanwakkert.
- Je weet hoe je samenwerkt tussen verschillende disciplines en hoe je karakters en meningen met elkaar verenigt.
Voor wie
Deze training is er voor ambitieuze professionals die geloven in de kracht van samenwerken. Co-creatie kan zowel intern als extern worden toegepast, en maakt het daardoor zeer geschikt voor teams, communicatie-experts en onderzoekers.
Deelnemers zijn bijvoorbeeld:
- Productteams
- Communicatie-afdelingen
- Propositie-ontwikkelaars
- UX Designers
- Beleidsmakers
- Onderzoekers
praktisch
ONS stappenplan
Intake
Voordat we aan de slag gaan willen we een goed beeld krijgen van de ambities, op basis hiervan stellen we de training samen.
We maken een planning waarin we de een datum prikken, het huiswerk opstellen en een kostenplaatje maken.
Trainen
Eerst ga je zelfstandig aan de slag met opdrachten die we tijdens de training zullen bespreken.
Samen met collega’s ga je werken met nieuwe methodieken, processen en leer je deze nieuwe vaardigheden toe te passen in je werk!
Na het volgen van de training ga je het in de praktijk waar maken middels de ‘learning to tasks-methode’.
Nazorg
Daarna maken we de balans op, hoe gaat het, en hoe kunnen we het leerplan verder ontwikkelen?