Co-creëren met je doelgroep

De beste oplossingen bedenk je niet vóór je doelgroep, maar mét je doelgroep. Simple as that. De vraag is alleen: hoe doe je dat? In deze training leer je jouw doelgroep actief bij het ontwerpproces te betrekken en voor gedeeld eigenaarschap te zorgen. Van interviews en focusgroepen tot prototyping en validatie.

Samenwerken
Co-creatie
Doelgroep betrekken
Design Thinking

in het kort

Onze doelgroep beweegt en verschuift. Daarop wil je je product of dienst aanpassen. Maar als het om onze doelgroep gaat, luisteren we vaak naar ons onderbuikgevoel. Terwijl: als je je doelgroep actief blijft spreken, weet je waar de doelgroep écht mee geholpen is. Geen verrassing dus dat co-creatie de afgelopen jaren populair is geworden. En dan niet alleen vanwege het IKEA-effect, maar ook omdat de betrokkenheid van je doelgroep helpt om andere invalshoeken te benutten en echt te kunnen vernieuwen. 

Een product of dienst ontwikkelen dat écht waarde toevoegt, creëer je dus door samen te werken met de mensen die er gebruik van maken. Denk aan partners, experts, klanten, dwarsdenkers of misschien zelfs wel concurrenten. Tijdens deze training leer je hoe je jouw doelgroep een podium geeft, hoe je deelnemers in hun kracht zet en creatief laat meedenken over jouw idee. Maar voordat je een doelgroep kunt betrekken moet je eerst weten wie je huidige doelgroep is, en wie de ideale doelgroep zou kunnen zijn.

Daarvoor kijken we naar verschillende persoonlijkheidstypen. Ook staan we stil hoe je deze verschillende typen met elkaar samenbrengt en hoe je dat faciliteert. Na deze training kun je co-creatie dus in de praktijk brengen.

Dit levert de training jou op

  • Je leert welke soort co-creatieve methodieken er zijn, en wat de voordelen zijn van dit proces. 
  • Je leert jouw doelgroep identificeren aan de hand van persoonlijkheidstypen.
  • Je ontdekt welke mensen je wilt verzamelen en hoe je een co-creatief proces begeleidt als facilitator. 
  • Je leert open te staan voor kritiek en met deze feedback om te gaan. 
  • Je leert vragen en methodieken toe te passen waarmee je het creatief vermogen aanwakkert. 
  • Je weet hoe je samenwerkt tussen verschillende disciplines en hoe je karakters en meningen met elkaar verenigt.

Onze visie 
op leren

Dit maakt onze trainingen uniek

01. focus op soft skills

Wij geloven in creativiteit, maakkracht en empathie. Dit zijn voor ons de skills van de toekomst. Ze lopen dan ook als rode draad door onze trainingen.

02. Leren door te doen

Bij ons geen saaie praatjes, geen droge lesstof. Bij ons ga je actief aan de slag met praktische opdrachten en frisse methodes.

03. Begeleiding in de praktijk

We werken met de learning to tasks-methode. Oftewel: we kijken hoe jouw organisatie van leren naar dóen gaat, en hoe we je daarbij blijven begeleiden en uitdagen.

Voor wie

Deze training is er voor ambitieuze professionals die geloven in de kracht van samenwerken. Co-creatie kan zowel intern als extern worden toegepast, en maakt het daardoor zeer geschikt voor teams, communicatie-experts en onderzoekers.

Deelnemers zijn bijvoorbeeld:

  • Productteams
  • Communicatie-afdelingen
  • Propositie-ontwikkelaars
  • UX Designers
  • Beleidsmakers
  • Onderzoekers

"Ik dacht wel vanuit de doelgroep, maar heel globaal. Nu ga ik dat andersom doen: ik begin bij de edge case."

____
Deelnemer Training
,
Inclusive Design

praktisch

Tijd
Vanaf 1 werkdag
Spreektaal
Nederlands
Aantal deelnemers
Tot maximaal 10
Lunch
Inbegrepen
Certificaat
Ja
Locatie
Op locatie of bij ons op de Utrechtse Maliebaan
Datum
Bepalen we samen
Prijsindicatie
Vanaf €3500

ONS stappenplan

Intake

1
Intake
leerplan

Voordat we aan de slag gaan willen we een goed beeld krijgen van de ambities, op basis hiervan stellen we de training samen.

2
Planning
leerplan

We maken een planning waarin we de een datum prikken, het huiswerk opstellen en een kostenplaatje maken.

Trainen

3
Huiswerk
activiteiten

Eerst ga je zelfstandig aan de slag met opdrachten die we tijdens de training zullen bespreken.

4
Training
activiteiten

Samen met collega’s ga je werken met nieuwe methodieken, processen en leer je deze nieuwe vaardigheden toe te passen in je werk!

5
Waarborging
praktijk

Na het volgen van de training ga je het in de praktijk waar maken middels de ‘learning to tasks-methode’.

Nazorg

6
Evaluatie
praktijk

Daarna maken we de balans op, hoe gaat het, en hoe kunnen we het leerplan verder ontwikkelen?

NIET GEVONDEN WAT JE ZOCHT? KIES VOOR MAATWERK

Heb je een uniek vraagstuk? Of een specifieke uitdaging? Wij denken graag met je mee. Tijdens een intake bespreken we jouw doelen. Zo komen we tot de perfecte training op maat. En nee, je zit nergens aan vast.

plan een intake
plan een intake
plan een intake

OOK INTERESSANT

Digitaal toegankelijk
Inclusive design
Empathiseren
Veel digitale producten sluiten onbedoeld gebruikers uit. Zonde! En vooral onnodig. Tijdens deze training leer je wat inclusive design inhoudt en hoe je het toepast.
Plan de toekomst
Visie
Project denken
De toekomst laat zich altijd moeilijk voorspellen. Toch zijn er methoden die je helpen om te sturen op onzekerheid en verandering. Leer hoe je je dromen omzet in taken en grip behoudt op je project.
Creatief leidinggeven
Change management
Leiderschap
Bij innoveren komt niet alleen doorzettingsvermogen van pas, maar ook een flinke dosis creativiteit. Daarom leren wij je hoe je een creatieve visie én cultuur creëert.
Denken en doen als een ontwerper
Creativiteit
Empathiseren
Design thinking is een methode om complexe vraagstukken op te lossen. Maar het is meer dan een stappenplan dat je volgt, het is een mindset. In deze training leer je basisprincipes en hoe je design thinking toepast in je eigen werkomgeving.
Creatief denken
Ideation
Brainstorm
Even denken zonder rem of beren op de weg. Lekker, toch? Maar hoe wakker je dit aan, en hoe zet je het in? Tijdens deze training leer je creatieve technieken om tot de beste ideeën te komen.
Experimenteren kun je leren
Prototyping
Onderzoeken
Door te experimenteren verken je in korte tijd veel oplossingsmogelijkheden. En door deze uit te proberen, weet je of iets écht werkt. Hoe je dat experimenteren aanpakt? Dat leren wij je!
plan een intake
mail je vraag
interesse?